Menu Zavřeno

Kuba 01 – Havana

Přílet do Havany

Naše cesta na Kubu začala letem do města Havana. Na pražském letišti jsem byl o něco dřív než Vláda, ale za pár minut dorazil a tak udělali jsme check-in a odevzdali naše krosny. Jelikož jsme měli ještě čas, tak jsme udělali nákup žvejkaček a časopisů a vydali jsme se přes pasovou kontrolu ke gatě.

První let byl velmi rychlý. Po příletu do Francie jsme se dali do prozkoumávání letiště Charlse de Goula. No co k tomu říct, je to opravdu veliké letiště, kde musíte mezi terminály přejíždět pomocí autobusů. Když jsme se dostali konečně k naší gatě, tak jsme si dali po česku řízky. Koupili jsme ještě vodu a čekali jsme na boarding. Po boardingu jsme na našich sedadlech narazili na zmateného Kubánce, který asi zřejmě neuměl číst a seděl na špatném sedadle, přesedl si, ale to taky nebylo jeho sedadlo. Nakonec ho musela letuška zavést tam, kde měl sedět.

Z osazenstva letadla, to vypadalo, že Kubánci nikam moc necestujou. Cca u pěti lidí jsem měl podezření, že by to mohli být Kubánci. Komunismus tu tedy je daleko tvrdší než například ve Vietnamu, při cestě do Vietnamu jsme byli v minoritě my jako Evropané. Na druhou stranu mnoho Kubánců vypadá hodně evropský.

Let trval přes 8 hodin, ale šlo to přežít. Říka se, že na letišti Jose Marti v Havaně strávíte cca 3 hodiny hledáním báglů přepadávajících z přeplněných z pásů a v bezpečnostních kontrolách. My jsme teda nic takového nazažili. Jestli jsme čekali hodinu, tak to bylo hodně. A to mě také vyslýchali tři neformálně oblečení úředníci, kteří zjišťovali, co chci dělat na Kubě (Všechno si psali na útržek ušmudlaného papíru). Nakonec mě pustili a já se přidal do fronty k Vláďovi na průchod rentgenem. Po rentgenu jsme si šli pro bagáž, která právě začala jezdit po pásech a tam mě odchytili znovu i s Vládou a ptali se Vládi na moji verzi. Po rozhovoru jsme si vzali bágly, a vyšli jsme do příletové haly na Havaně.

Tam nás nějaká Kubánka poslala ven ke směnárně. Klasický náš obalilo teplé vlhké večerní vedro, na výměnu peněz se stála fronta a tak jsem v ní Vládu nechal čekat a šel jsem nahánět turisty do sdíleného taxíku. Nakonec jsme ulovili španělsko-německý pár a společně jsme zacvakali taxi za 35 CUC (peso convertible) do centra Havany. Pro informaci 1 CUC = 1 dolaru. 1 CUP (peso nacionále) = 1/25CUC.

Na letišti je jinak nejlepší kurz, takže neváhejte se směnou. Ale jinak ve městě najdete všude banky a směnárny a ty mají dost podobný kurz, takže záleží jak moc chcete držet hotovost v CUC. Obecně se na Kubě moc kartou neplatí, takže hotovost se hodí. Bankomaty tu existují, ale nezkoušeli jsme je. Stejně jako v Asii musíte sledovat, zda bankomat akceptuje Visa i Mastercard, či jen jednu z nich. (ve větší míře jsem však viděl Visa). Jo a v obchodech kde zaplatíte vysokou bankovkou tak si povětšinou opíší číslo vašeho pasu.

Po asi půlhodinové jízdě Havanou nás konečně taxikář vyhodil u naší casa particular na Kubě. Paní domácí Mercedes už na nás čekala. Vyvedla nás přes místní slum do svého bytu ve 3 patře, který byl celý pro nás a tak jsme se ubytovali, nechali jsme si od ní dát co nejvíce rad do začátku. Vláda Mercedes předal dar z Prahy (lázeňské oplatky), jelikož je to je příbuzná jeho bejvalky, podali jsme si s ní a s jejím manželem ruku a osiřeli jsme uprostřed noci v našem novém ubytováním v Havaně. Neměli jsme co dělat a tak jsme si dali na balkóně pár piv koukajíc na potemělý oceán, který obepíná Havanu a potažmo celou Kubů. Po pivku jsme šli spát.

Druhý den v Havaně

Ráno bylo krušné, jelikož kvůli jetlegu jsem naspal asi jen 3 hodiny. Neměli jsme nic k jídlu a potřebovali jsme vyměnit další peníze, jelikož jsme podlehli panice, že mimo Havanu nás budou škubat na kurzu, tak jsme vyrazili brzo ráno na snídani a vyhledat banku.

Jelikož jsme bydleli ve čtvrti Vedado a hned před okny jsme měli Malecon (promenáda u moře), tak jsme se rychle zorientovali a našli jsme ulici Calle 23, na které je mnoho bank a směnáren. Po naší šťasné směně jsme zjistili že nám přebejvá 50 euro, které jsem přisoudil Vláďovi. (Nicméně po návratu z vyrovnání tak nějak vyplynulo, že museli bejt moje). Nicméně nám už kručelo v břiše a tak jsme vysledovali z pochybných stánků u zastávky kam lidé nejčastěji chodí a u jednoho oblíbeného stánku jsme si koupili perro caliente (hot dog) a kafe. Po snídani šampionů jsme zamířili zpátky do naší casy rozdělit peníze a převléknout se na celodenní chození po městě, jelikož již bylo 9 hodin ráno z příjemného přímořského vánku se stala postupně výheň. Naši domácí Mercedes jsme ještě pomocí sms potvrdili, že zůstaneme ještě jednu noc a vydali jsme se do města. Bohužel bez opalovacího krému 🙁

Vydali jsme se přes Malecon, tentokrát na opačnou stranu do „historického“ centra. Malecon je vlastně taková betonová hráz o kterou se tříští vlny a hned za ní je chodník na kterém ráno a večer lidé běhají (nejspíš Evropani) a mladí Kubánci si zde dopřávají svá dostaveníčka a intimní oběti. Což byl asi tak první moment, kdy si člověk uvědomil, že na tropickej ostrov by bylo lepší vzít holku než kamaráda 😀 Hned vedle chodníku je ale čtyřproudá silnice.

Došli jsme po Maleconu až k monumentu Antonia Macea (betonovej park se sochou pána na koni) a vydali jsme se probíjet uličkama do města. V průvodci píšou, že od ulice Padre Varela dál do centra je nejautentičtější část Havany, kde zahlédnete děti hrát na ulici fotbal a pány umývat své staré bouráky. Což můžeme potvrdit, že tak nějak to tam opravdu vypadalo. Plus zde nalezenete i lokální krámky s ovocem a zeleninou a různé jiné tiendy (obchody).

Když se prokoušete uličkama až na ulici Simon Bolívar směrem do centra, tak dorazíte k parku Fraternidad, který je nejižnějším místem velké promenády, která vede až k moři (takovej kubánskej Václavák). Hned vedle parku je Capitol Nacionál, který je vidět, že všech vyvýšených míst v Havaně a je jednou z nejhezčích památek v tomhle městě. Bohužel za našeho času byl obehnán plotem a bylo na něm lešení, ale i tak vypadal, celkem dobře.

Promenáda je plná lidí sedících ve stínu a pozorujíc cvrkot okolo a dokonce je možné zahlédnout děti, jež pan profesor vyhnal na tělocvik ven. Pokud se tedy vydáte po promenádě k moři, projdete kolem nejzachovalejších budov s podloubími plných muzeí bůh ví čeho (pasti na turisty) až dojdete k soše Maxima Gomeze a budete u moře, kde hned na protějším břehu uvidíte Havanskou pevnost s bílým majákem. Odtud se dá znovu po Maleconu dojít k hradu Real Fuerza a od něj opět zaplout do Habána Vieja (něco jako stará Praha), kde je spousta kostelíků a umělců prodávajících svá veledíla, na kterých jsou staré Kubánky s doutníkem či stará americká auta s Capitolem za sebou. Přes uličky je určitě dobré se dostat na náměstí San Fancicso dě Asis, kde je stejnojmenný kostel, do kterého, když si zaplatíte vstup a vylezete na věž, tak spatříte jedinečný pohled na celou část staré Havany. Vstup stojí 2 CUC.

Po výletění jsme si šli odfrknout do muzea Havana clubu, kde nás provedli krátce po fingované likérce a předstali nám na malém modelu cukrové plantáže výrobu Havana Clubu a vysvětlili rozdíly mezi svými produkty. V podstatě se Havany dělá asi pět druhů, přičemž exportují se jen dvě základní šarže 2 a 3 leté Havany, ostatní se nevyváží a jsou mnohem lepší a také starší. Jinak u Havana Clubu je prý tradici, že léta uvedena na lahvi nenaznačují nejstarší rum v lahvi, ale naopak ten nejmladší 🙂 Součástí je také ochutnávka sedmileté Havany. Prohlídka je však klasický završena shoppingem, který jsme vynechali a štrádovali jsme si to uličkama k Plaza Vieja, ke je další z kostelů.

Pak už jsme toho měli plné brýle a tak jsme si chtěli dát nějaké jídlo. Odchytl nás ošklivěj kubánskej pár a chtěl nám ukázat tu nejlepší restauraci na světě a už už nás do ní skoro dostali, ale byli jsme si vědomi této lsti, která spočívá v tom, že si k vám přisednou a začnou si objednávat a pak vám číšník vystaví vysoký účet a pak když odejdete, tak se tihle podnikavci o zisk podělí. A proto jsme je nechali vstoupit do podniku, zamávali jsme jim a šli pryč. Nakonec jsme našli lokální žrádelnu, kde jsme se najedli z 5 CUC na osobu (kuře s rejží a se smaženým banánem). Pak už jsme se začli ubírat na cestu do naší Casy.

Cestou jsme pokoupili vodu,piva nějaké housky, banány a sýr, který nakonec byl však máslo také avokádo, které jsem si z úpalu splet s mangem 😀 Západ slunce jsme si už užili na našem balkoně pozorujíce ruch běžných kubánců na ulici pod námi. Děti hráli různé hry, dospělí procházeli s tačkama s nákupy, či tlačili různé vozíčky s haraburdím a náš den postupně skončil.Další den nás čekala cesta do Viňáles viz další příspěvek.

Typy a triky z Havany

• V každém krámku mají jen něco a jsou opravdu komunistické, tzn. někde koupíte vodu, někde sušenky, někde ovoce atd. Tzn. nakupujte věci do zásob. Dá se lacině přežít na sušenkách, které můžou nahradit například snídani, či oddálit oběd, když nikde nic zrovna není.
  • Nakupujte banány – trs banánů stojí 1CUC. Kupujte jen ty žluté, zelené jsou na vaření.
  • Mají celkem levný sýr a pečivo. Ceny pokud není uvedeno jinak jsou v CUP, tzn. nenechte si vnutit, že to jsou CUC.
  • Lidi v centru Havany vám nechtějí doporučit nic levného a dobrého.
  • Pokud vás někdo někam zavede, tak očekává provizi ze zisku, takže o to cena musí být větší, zbavte se těchto rádoby průvodců hned jak to bude možné.
  • Po Havaně se dá chodit pěšky, taxi je zbytečné, pokud se teda netoužíte projet po Havaně ve staré americe. (ty ale jezděj všude po Kubě, takže příležitost budete mít i jinde a třeba i účelnější než je povožení po Havaně)
  • Nebojte se jíst na ulici, ale jen tam kde jedí místní
  • Voda jedině vlastní
  • Každej si s vámi bude chtít podat ruku, hodí se dezinfekce
  • Nekupujte Havanu v muzeu a podobných místech, nechte tomu čas a dárky kupujte až poznáte ceny, nejlepší ceny mají nakonec asi v krámu, či překupníci na ulici, když jim dáte najevo, že znáte cenu půjde pak cena rapidně dolů

Naše náklady v Havaně

Celkovy rozpočet naleznete zde a celkovy plán cesty zde.