Menu Zavřeno

Kuba 02 – Vinales

Přejezd do Vinales

Dnešek byl ve znamení přejezdů z Havany do Vinales. Klasicky jsme doháněli jetleg tím, že jsme nemohli spát a už před sedmou ranní jsme byli vzhůru. Z nakoupených zásob a nalezeného čaje ve špajzu, jsme si udělali snídani.

Po snídani jsme měli ještě hodinu, než měla přijít Mercedes (paní domu) a tak jsme se vydali opět na Malecon (přímořskou promenádu) a udělal jsem aspoň pár fotek rybářů v protisvětle. Došli jsem ale jen k náměstí Antonia Macea a pak jsme stočili zpátky k nám do naší casy (slengový název pro ubytování).

V apartmánu jsme neměli co dělat a tak mě přepadla depka. Obecně si myslím, že je to to asi závislost na internetu a odpojení od světa, jelikož tu není žádný přístup k informacím. Pak již zazvonila Mercedes, která nám popsala papírovou A4 adresama na ubytování po celé Kubě. Poděkovali jsme a vřele jsme se rozloučili a vydali jsme se za naším dalším dobrodružstvím do Vinales.

Táhli jsme krosny přes 5 km na Plaza de la Revolution, což nám v tom vedru dalo celken zabrat, kort když jsme si taky velkej kus cesty zašli díky podobnému pojmenování „Parque de la Revolution“ vs „Plaza de la Revolution“. Na Plaza de la Revolution je velikánské prázdné náměstí, které protíná několika proudá silnice a za ní se tyčí velikánská socha Martiho a nějaká ohromná pseudo věž patřící k jeho pomníku. Na protilehlých stranách jsou kovové podobizny Che a Fidela.

Po odpočinku jsme zahájili náš finální pochod na autobusák, kde jsme se dozvěděli že lístky do Vinales budou prodávat až za několik hodiny, ale, že jede jen jeden bus a záleží kolik bude volných míst. Tak jsme se ještě ptali kdy to jezdí do Láz Terasa (naše další zvažovaná cesta), ale autobus tím směrem prý jezdí jen ráno. Ani na jednu variantu se nám nechtělo čekat a tak jsem sehnali taxikáře a nakonec jsme s ním vyhádali, že nás do Vinales sveze ještě se dvouma Němcema za trochu menší cenu, než se vyžaduje za autobus a to za: 11,25 cuc na osobu.

Cesta trvala asi dvě hodiny a všimnul jsem si prřhršlého množství palem a polí, které byli všude kolem. Po příjezdu do Viñales se nás snažil náš taxikář ještě ukecat, ať jdeme ubytovat někam k němu za 25 cuc, což jsme odmítli jako příliš drahé a udělali jsme dobře, jelikož jsme sehnali ubytování hned 100 metrů od centra veškerého dění za 10 cuc.

Ubytování bylo sice takové malé, ale nějak jsme se tam vešli. Po vybalení věcí jsme vyrazili na nějaké malůvky na skále (Mural dě la Prahistoria), ale bohužel nás místňáci poslali špatným směrem a tak jsme místo toho došli bahnitou cestičkou někam na pole. Nezbejvalo než se vrátit a dnešní výletování ukončit. Ve městě jsme ještě pokoupil nějaké věci na večer a vydali jsme se do našeho ubytování. Zahráli jsme si žolíky a vydali jsme se opětovně do města na večeři, kde jsme si dali kuřecí paellu.

Ve městečku nebylo co dál dělat a tak jsme se vydali znovu na ubytko a začali jsme popíjet koupenou Havanu a hrát karetní monopoly. To nás po půl flašce Havany přestalo bavit a tak jsme se šli podívat do centra dění (ke kostelu), kde se sešla celá vesnice a hrála tam hudba. Párkrát tam zazněla salsa, ale spíš to byla taková dětská diskotéka.

V rohu za kostelem byl sice klub kde hráli lepší salsu, ale pro dva kluky je tahle zábava dost priteplena. Tzn. až budete plánovat cestu na tropickej ostrov, kde rád každej tancuje, nezapomeňte si přibalit minimálně jednu holku, nebo jednu kamarádku aspoň 😀

Ve dvanáct jsme to nakonec zatáhli a šli spát. Večer bohužel Vláďa začal zvracet, takže se teď trochu děsím, kdy variace kubánské střevní chřipky přijde i na mě 🙁

První den

Jetleg se zase podepsal na ranním vstáváním a tak se za noc hodněkrat budíme a nemůžeme dospat. Dneska o to víc, že Vláda celou noc opravdu pozvracel na hajzlu.

Rešili jsme co s tím a došli jsme k závěru, že mu zkusím sehnat něco dietního k jídlu a vyrážím dnes sám najít ony malůvky na skále. A tak jsem vyrazil do města koupit Vláďovi suchou bagetu. Chtěl jsem i banány, ale ty tak brzo ráno v 8 hodin nikdo neprodával. Obecně tady lidi začínaj makat tak v 9 až v 9:30 takže do té doby si nic moc nekoupíte ani v obchodě. Dnes ještě nešel proud a tak jsem si musel svoji snídani dát na ulici od pána, kterej vypadal, že slovo hygiena viděl jen z vlaku, Nicméně na bagetě s vajíčkem se nedalo snad nic zkazit. Plus to stálo jen peso a nějaké drobné. Pak už mi nezbylo nic jiného než vyrazit hledat malůvky.

Nejdřív jsem z toho byl rozladěnej, že jdu sám, ale někdy v půlce se to změnilo a začalo mě to bavit. Cestou k malůvkám (cca 3km po silnice k odbočce a pak asi 1,5 ke skále) jsem potkal ty mladý Němce z taxíků, kteří šli opačným směrem do města. Ujistil jsem se od nich, že jdu správným směrem, jelikož kluci včera říkali, že se chtěj ubytovat v kempu kousek od těch skal. Po chvilce rozpravy jsem se vydal znovu na cestu a za cca 1km jsem potkal odbočku, která již ukazovala přímo ke skalám.

Skály obecně jsou tu nádherné a údolí je fakt super. Asi fakt nejlepší je zkusit si půjčit kolo, které stojí cca 10 cuc na den. A nebo na koni za 5 CUC na hodinu. Koně se ale půjčují v údolí, takže cestu pěšky by jste si neušetřili.

Malůvky

Ony malůvky jsou ale totálně o ničem, jsou vidět i z dálky, takže nedoporučuju platit za vstup.:) Je to opravdu ošklivé a je to prostě pomalovaná skála barvama. Kdyby to nebyl dobrý orientační bod, jak se dostat do údolí, tak bych to nedoporučoval ani hledat. Stojí za to ale to údolí. Cesta hloubš do údolí je od malůvek taková nenápadná a jedná se o prašnou cestu mezi kempem a cesty k malůvkám.

Když se touto cestou vydáte, tak se před vámi otevře rozlehlé údolí s farmami a polemi. Chvíli jsem jen tak chodil, jelikož průvodce moc nepopisuje, co by se tu dalo dělat. Nakonec jsem našel na jednom kopečku občerstvení, kde jsem si dal kafe a přemýšlel co dál. Místní farmář si naštěstí začal povídat s německejma turistama, jenž seděli vedle, a z jejich rozhovoru vyplynulo, že kdesi u skal na sever by měla být jeskyně a přírodní koupáním. To mě oslovilo a začal jsem cestu hledat sám, jelikož to mělo být jen 15 minut pěšky.

Vydal jsem se daným směrem, ale skončil jsem po kilometru někde v houští a tak jsem se kus vrátil a doptal jsem se španělsky kudy se jde k jeskyni. Farmář mi bohužel ukázal tím samým směrem odkud jsem zrovna vylezl a tak jsem se vydal zpět a našel jednu odbočku, která byla vyšlapaná o něco víc než ta minulá a vypadala tak o něco slibněji.

Tahle cestička mě zavedla mnohem dál až k řece do džungloidního porostu, kde jsem si uvědomil, že jsem uprostřed džungle a uprostřed země odkud si sotva zavoláte pomoc a že nikdo neví kde jsem. Nicméně objevení řeky mě motivovalo jít dál. A tak jsem ještě chvíli odhodlaně šel, ale cesta skončila u skal v hustém porostu, kterým už se nedalo ani projít. Asi to tam ale opravdu někde bylo, jelikož jsem slyšel místní děti, jak od někud nadšeně jásaj, ale porostem se opravdu nedalo projít a tak mi nezbylo než se vrátit a uznat porážku. Za odměnu jsem na sobě při zpáteční cestě, když jsem seděl na pivu a odpočíval našel přisáté kubánské klíště. :/

Zkoušel jsem ho odstranit alkoholem, kterej sem vysomroval od barmana, ale moc to nešlo. Nakonec mi poradila Američanka sedící na baru, že tenhle typ klíšťat je i v Americe a že se dá vytrhnout.(jsou o dost větší než ty naše a maj trochu jinou barvu). Kontroval jsem jí nemocema z klíšťat , špatným vytržením atd, ale říkala ať se nebojím a tak jsem to udělal a fakt to šlo a klíštěti zůstali všechna jeho kusadla po zbytek jeho krátkého nuzného zivota, což bylo asi ještě tak pět sekund než se seznámilo důkladně s nohou od židle 😀

Pak už jsme nasadil sluchátka a pustil jsem si hudbu a ve vedru jsem vyrazil zpět do Vinales. Cestou jsem potkal zase ty dva Němce s tím, ze žádnej obchod neměl otevřeno (což nechápu jelikož jsme se potkali asi po 5 hodinách), ale asi kluci chytli nějakou polední pauzu, páč všichni otevřeno měli když jsem dorazil do města.

Ve městě jsem nakoupil rychle pár blbosti jako zmrzlinu, sýr, banány a vody a šel jsem se podívat za Vládou, kterej vypadal, že už mu je lépe. Počkali jsme asi do pěti hodin do večera (hráli jsme karty) a pak jsem vyrazil na vyhlídku nad Vinales do hotelu Jazmine, kde se točil i jeden díl Majora Zemana. Vláda se nakonec odhodlal a šel taky. Vyhlídka byla super, ale pokud chcete lepší, tak cestou tam, když půjdete pěšky je daleko lepší vyhlídka v jedné prudké zatáčce. U hotelu je ovšem lepší posezení, kde si můžete dát pivo a koukat do údolí od stolu a vychutnat si západ slunce.

Na západ jsme si počkali a pod rouškou tmy jsme šli zpátky do města. Ve městě jsme si dali večeři, já nějaké vepřové, které bylo sice dobře ochucené ale maso bylo totálně tuhé. Vláda si dal špagety, které byly dost dobré, což můžu potvrdit, protože jsem je po něm dojídal 😀 Bohužel to dnes s Vládou na Havana Club party nevypadalo tak jsme šli radši spát.

Druhý den

Ráno jsem byl vzhůru zase brzo a plnej odhodlání jsem dopsal blog a vyrazil jsem do pekárny, kde jsem předchozí den koupil bagetu pro Vládu. Tentokrát byl ale scénář jiný a pekař mi nic nechtěl prodat, což byla čára přes rozpočet jelikož jsme měli nakoupený sýr. Takhle jsem musel skáknout do stánků na ulici, kde pan smažil vajíčka a dával je do bagety a sýr jsme si tam dali až s Vládou na pokoji.Druhy den ve Vinales

Nicméně když jsem přišel s bagetama do naší casy, tak mi Vláďa řekl, že paní domácí chce abychom odešli do půl hodiny a tak jsem se šel rychle vysprchovat a zabalit. Snídani jsme si museli sníst v parku, páč babka nám nic nezarezervovala dál jak nám slibovala včera večer a tak jsme po snídani začali hledat nové ubytování sami.

V našich předem vytipovaných ulicích nebyly ale ochotni za noc jít pod 20 cuc, na což se nám nechtělo přistoupit. A tak jsme se nakonec vrátili na místo, kam jsme přijeli první den a tam nás odchytl naháněč a nabídl nám ubytování za 15. Postupně jsme to snížili na 10 Cuc a vyrazili jsme v doprovodu jeho otce k naší nové case. Byla to sice celkem dálka od centra ve srovnání s naším minulým ubytováním, které v centrum všeho dění, ale nakonec to bylo daleko luxusnější než to, co jsme měli doposavad.

Po vybalení jsme zoufale potřebovali kafe, které jsme nakonec našli v restauraci hned vedle zatuchlého potoka (večer jsme se dozvěděli, že je to jedna z nejlepších restauracích ve městě)

Po kafi jsme se vydali na pěší pochod na jeskyně, které měly být cca 6 km od Vinales. Cesta byla sice po slunci, ale foukal vítr a tak jsme ani tolik netrpěli. Po nějaké době jsme našli první jeskyní, což byla vlastně restaurace a tak se nám tam vůbec nechtělo chodit a šli jsme rovnou dál do druhé jeskyně s názvem Indio, kde se mělo jezdit i na lodičkách po řece protékající jeskyní.

Cesta k druhé jeskyni byla už pohodová a dokonce jsme viděli dělníky, kteří sklízeli cukrovou třtinu. U jeskyně bylo zase možné pozorovat jak se z třtiny vydrtí tekutina k pití. Vstup byl 5 Cuc a cenově to asi tak odpovídalo. Cca 200 metrů s krápníky a podobnými věcmi a pak cca 8 minut na lodičce a ven. V průvodu turistů jsme potkali dvě česky a tak jsme s nima po prohlídce skali na pivko a kecali o Kubě a cestování. Potěšilo mě, že jsme zatím ve všem levnější než ony. Nicméně holky nám prozradily, že jezděj po Vinales placeným busem, ale že nikdo po první nástupní stanici nechce vidět lístky a tak jsme se rozhodli to zkusit a jet s nima 🙂

Zpátky do města

A taky nám to vyšlo, nikdo nic nenamítal a tak jsme frčeli s nima zpět do Vinales. Když to zastavilo u oné první jeskyně, tak jsme jim doporučili nevystupovat a jet dál. Jeli jsme pak na zastávku s plantáží, ale ta asi neexistovala a tak jsme dojeli znovu k hotelu Jazmine. Tam jsme si dali pivko a pak jsme vyrazili pěšky zpátky do Vinales, jelikož po cestě měla bejt nějaká půjčovna koní.

Když jsme na dané místo dorazili, tak jsme zjitili, že projížďky jsou jen na tři hodiny a jest se koně nepůjčovali přímo tam a za dopravu na místo by se zase něco platilo a to jsme fakt nechtěli a tak holky napadlo, že ještě u těch malůvek na skále jdou půjčit koně a tak jsme seběhli do Vinales a zase jsme nasedli na bus a dojeli jsme na k těm ošklivejm bezduchejm malůvkám a tam jsme si půjčili koně na hodinu za 5 cuc.

Projížďka byla super a bavilo mě to, jen teda nevím, co by na to po delší době řekla moje plotýnka. Jinak zážitek za těch 5 cuc určitě stál. Po koních jsme jeli zpátky do Vinales a domluvili jsme si s holkama, že půjdem večer na večeři a kde se šejdem.

Na čase jsme si dali sprchu a trochu jsme si odfrkli a pak vyrazili na sraz. Když jsme na holky čekali na náměstí, tak na nás začal mluvit nějakej Kubánec a po sléze nám došlo, že mluví česky. Nakonec se ukázalo, že si vzal čéšku, která s ním zde žije a čekají na víza do CR. Když přišly konečně holky, tak jsme se tohohle páru doptali na dobrou restauraci a tento multuculti pár nás zavedl kam jinam než do restaurace, kde jsme si dávali kafe. Bohužel to bylo moc drahé cca za 12 cuc za filet ryby. Ale je pravdou, že jsme k tomu dostali polévku, saláty a tři druhy rýže atd…

V průběhu večeře si vedle nás přisedli další dva cápci, o kterých jsme posléze zjistili, že jsou také Češi a tak jsme se s nima vydali zpátky na náměstí, kde bylo levnější pivo. Kluci byli očividně úplně mimo, jelikož platili úplně nesmyslné částky za dopravu a ubytování, takže to byli takoví cestovatelský začátečnic a strašně se divili, že lze sehnat něco lacinějšího atd.

No dali jsme pár piv a domluvili se, že se možná šejdem v Cientfuegos za pár dní, jelikož jsme další den měli v plánu již odjet dál. Pak už jsme se jen rozloučili a šli spát. Sice to byla obecně sorta lidí, se kterou by se člověk v Praze asi nebavil, ale určitě to bylo lepší než na pokoji popíjet havanu a a hrát karty 😉

Náklady ve Vinales

Celkový rozpočet naleznete zde a celkový plán cesty zde.